Elektronische BTW aangifte

Belangrijk bij de elektronische aangifte is dat er op veilige manieringelogd wordt. Bij de BTW hebben ze op die manier zekerheid over de identiteit van de aangever.

Er zijn 3 mogelijkheden :

  • Met een elektronische identiteitskaart (eID).
  • Met een certificaat uitgegeven door Certipost.
  • Via een Isabel abonnement.

eID:

Dit is de goedkoopste werkwijze. U moet enkel nog een kaartlezer aan te kopen (rond de 20 euro) en dan kan er gestart worden. Zorg er wel voor dat uw hardwareleverancier kan helpen met de installatie van deze kaartlezer en de benodigde software.
De software wordt door de Belgische staat ter beschikking gesteld en is gratis te downloaden en te installeren. Ophttp://eid.belgium.be/nl/ vindt u alle informatie terug over eID.

Certificaat Certipost:

Bij de webshop van certipost kan er een certificaat aangekocht worden. Dit is duurder dan een eID en beperkt in tijd. Met dit certificaat kunt u eventueel starten met elektronische facturatie. Grote bedrijven maken hier momenteel wel vlugger gebruik van dan de zelfstandige ondernemer en de KMO. Dit certificaat wordt aangeleverd op een zogenaamde 'token'. Dit is een soort USB-stick die eenmaal ingeplugd op uw PC, ervoor zorgt dat het certificaat actief is. Er is in dit geval dan ook geen kaartlezer nodig.

Isabel:

U heeft ongetwijfeld reeds gehoord van Isabel of gebruikt het momenteel. Deze software bevat een uitbreiding zodat de elektronische facturatie gebruikt kan worden en dat de elektronische BTW-aangifte vlot verloopt. U dient wel een kaart aan te kopen om veilig in te loggen. Om deze kaart te kunnen lezen, dient u een kaartlezer te gebruiken.


Van zodra u of uw bedrijf over één van deze systemen beschikt, kan er een elektronische aangifte ingediend worden. Via Intervat moeten de gegevens ingevuld worden. Deze staan steeds op de afdruk. De software hoeft dus niet aangepast te zijn om dit te kunnen uitvoeren.

Om het overtikken van de gegevens van uw aangifte te vermijden en mogelijke tikfouten uit te sluiten, is er ook de mogelijkheid om de gegevens via een XML bestand aan te maken, en zo in te brengen in de Intervat website. Het ABO Count boekhoudpakket kan een dergelijk XML bestand aanmaken. U moet de gegevens dus niet manueel inbrengen op de intervat website.